Nachgeforscht: Ein Gespräch mit der USK über Lootboxen

Ihr klugen, interessierten Menschen!

Heute gibt es Nachgeforscht einmal anders: Als Interview mit Lorenzo von Petersdorff, dem stellvertretenden Geschäftsführer der USK. Im Gespräch mit ihm gehen wir der Frage nach: Warum hat ein EA Sports FC trotz Lootboxen „nur“ eine Freigabe ab 12? Auf der Suche nach der Antwort diskutieren wir über viele Facetten der Alterseinstufungen: Wieso finden sich in den Leitkriterien der USK keine erkennbaren Einflüsse aus der Suchtforschung? Warum sind die neuen Deskriptoren beim Thema Lootboxen aus unserer Sicht so uneindeutig? Welche Rolle spielen die so genannten Vorsorgemaßnahmen?

Viel Spaß!

Andre & Helge

Quellen zu dieser Folge:

Video game loot boxes are linked to problem gambling: Results of a large-scale survey (David Zendle, Paul Cairns) 2018: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0206767


Garea, Shaun, Drummond, Aaron, Sauer, James, Williams, Matt, Hall, Lauren (2021) Meta-analysis of the relationship between problem gambling, excessive gaming and loot box spending https://www.researchgate.net/publication/351107695_Meta-analysis_of_the_relationship_between_problem_gambling_excessive_gaming_and_loot_box_spending


Surprisingly high prevalence rates of severe psychological distress among consumers who purchase loot boxes in video games Drummond, Hall, Sauer (2022) https://www.nature.com/articles/s41598-022-20549-1


The macro problem of microtransactions: The self-regulatory challenges of video game loot boxes (McCaffrey, 2019): https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0007681319300345


Is Simulating Casino Environments in Video Games Worse than Gambling with Loot Boxes? The Case of the Removed Pokémon Game Corner (Laato, 2020). https://www.semanticscholar.org/paper/Is-Simulating-Casino-Environments-in-Video-Games-of-Laato/6dca738c5b41ec85fa9652a7672af1c727e8e3d9


Rare Loot Box Rewards Trigger Larger Arousal and Reward Responses, and Greater Urge to Open More Loot Boxes Chanel J. Larche, Katrina Chini, Myra Fernandes, (2019) https://www.semanticscholar.org/paper/Rare-Loot-Box-Rewards-Trigger-Larger-Arousal-and-to-Larche-Chini/3b26a3a301915b30fdb1e463f8707eb587332f4a


Current loot box warnings are ineffective for informing consumers. Eamon Patrick Garrett, Aaron Drummond, Emily Lowe-Calverley, James D. Sauer, 2023, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0747563222003545


Associations between loot box use, problematic gaming and gambling, and gambling-related cognitions Brooks, Clark (2019) https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0306460318315077


IS THE BUYING OF LOOT BOXES IN VIDEO GAMES A FORM OF GAMBLING OR GAMING? Mark D. Griffiths (2018)


Die USK-Beschreibung von InGame-Käufen und Zufälligen Objekten
https://usk.de/die-usk-alterskennzeichen/


Die USK Leitkriterien
https://usk.de/?smd_process_download=1&download_id=5011

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